Używane auta z Francji – gdzie je kupić na Podbeskidziu.

auta z Francji

Używane auta z Francji – gdzie je kupić na Podbeskidziu?

Udział używanych aut z Francji w rodzimym rynku wtórnym systematycznie rośnie. Powodem takiej sytuacji jest m.in. duża dostępność pojazdów i ogromny wybór wynikający m.in. z zamiłowania Francuzów do częstej wymiany aut na nowsze modele i kupowania nowych zamiast naprawy uszkodzonych w wypadku. Czy i dlaczego warto zdecydować się na zakup używanego auta z Francji, gdzie szukać takich pojazdów na Podbeskidziu i jakich formalności należy dopełnić, by zarejestrować samochód sprowadzony z tego kraju?

Używane auta z Francji – dlaczego warto wziąć je pod uwagę przy poszukiwaniach samochodu z drugiej ręki?

Ogrom używek z Niemiec, jaki pojawia się na polskich drogach, sprawił, że znaczna część z nas zaczęła szukać dla nich alternatyw. I jedną z nich jest właśnie zakup auta sprowadzonego z kraju nad Sekwaną. Biorąc pod uwagę zalety użytkowanych tam pojazdów, nie ma się czemu dziwić.

Samochody z Francji często charakteryzuje dobry stan techniczny (owszem, są poobijane i mają zarysowania na karoserii powstałe podczas parkowania, ale dzięki częstemu serwisowaniu rzadko ulegają poważniejszym awariom), bogate wyposażenie i co najważniejsze – zdrowa blacharka. We Francji panuje łagodny, ciepły klimat, a zimy ze śniegiem i mrozami zdarzają się tam raz na kilka/kilkanaście lat. W związku z tym blacharka samochodu nie jest narażona na działanie niskich temperatur, wilgoci i środków do usuwania oblodzeń na jezdni, które stanowią główną przyczynę powstawania wykwitów korozji.

Atut wielu z nich stanowi także niski przebieg. Francuzi z reguły robią krótkie trasy do pracy, szkoły lub na zakupy. Poza tym, często wymieniają auta na nowe, a już zwłaszcza, gdy przytrafi im się stłuczka. Powypadkowe pojazdy niejednokrotnie zostają w ubezpieczalniach, skąd wiele z nich trafia na zagraniczne rynki, w tym nasz. Nietrudno więc trafić na prawdziwą okazję – zakup lekko uszkodzonego samochodu, w dobrym stanie, z niskim przebiegiem i w atrakcyjnej cenie. Co więcej, łatwo zweryfikować faktyczny przebieg, bo francuskie samochody muszą co dwa lata przechodzić obowiązkowy przegląd, podczas którego zapisywany jest stan licznika.

Gdzie szukać auta z Francji?

Wszystko uzależnione jest od tego, czy zamierzasz sprowadzić auto z Francji samodzielnie i wziąć na siebie formalności związane z jego przywozem do kraju czy wolisz wygodniejszą opcję, jaką jest kupno auta w Polsce, u dealera zajmującego się importem pojazdów z tego kraju.

Decydując się na pierwszą opcję, warto odwiedzić takie strony jak: lacentrale.fr, automobile.fr czy paruvendu.fr. To serwisy działające na podobnej zasadzie jak OTOMOTO. Korzystając z nich, trzeba znać język lub posiłkować się translatorem Google. Dobrze też mieć ogólne pojęcie o motoryzacji, by dokonać trafnej selekcji ofert, bazując na relacji ceny do stanu technicznego, rocznika i przebiegu samochodu. To ważne, by nie przepłacić i nie „naciąć się” na pozornie atrakcyjne oferty.

Jeżeli jednak, nie czujesz się zbyt pewnie w tym temacie, nie masz czasu ani ochoty zajmować się organizacją całego przedsięwzięcia związanego z transportem auta z zagranicy, polecamy wygodniejszą opcję, jaką stanowi kupno auta z Francji w zaufanym komisie samochodowym.

Jednym z większych dealerów na południu kraju zajmujących się sprzedażą importowanych aut z Francji jest firma ICD Auto z siedzibą w Kętach. Na placu znajduje się ok. 500 samochodów używanych (osobowych i dostawczych) różnych marek, więc naprawdę jest w czym wybierać. Zdecydowana większość z nich to samochody uszkodzone, które wymagają napraw blacharsko-lakierniczych, ale zdarzają się i sprowadzane w całości. Auta pochodzą z francuskich ubezpieczalni. Wiele z nich cechuje niski przebieg i bogate wyposażenie.

Jeżeli chodzi o ceny używanych pojazdów, jakie się tam pojawiają, to rozpiętość jest ogromna – od takich, które kosztują po kilka tysięcy złotych, po te, na których zakup trzeba przygotować dobrych kilkadziesiąt tysięcy. Przy tym warto podkreślić, że każdy z samochodów ma udokumentowaną historię (historię auta przedstawiają na życzenie klienta), a dodatkowo stan techniczny pojazdu można zweryfikować na miejscu, na stacji diagnostycznej.

Do każdego dowodu zakupu dołączany jest komplet dokumentów niezbędnych do rejestracji oraz raport francuskiego rzeczoznawcy po wypadku (dotyczy uszkodzonych egzemplarzy). Wystawione pojazdy można do woli oglądać, uruchomić silnik (o ile stan techniczny na to pozwala), a po zakupie ustalić szczegóły przewiezienia pojazdu autolawetą pod wskazany adres, bo taką usługę także oferują. Wszystkie szczegóły na temat oferty oraz aktualne ogłoszenia znajdują się na stronie: https://icdauto.com.

Używany samochód z Francji – co lepsze: sprowadzić samodzielnie czy kupić u dealera?

Jak każde rozwiązanie, tak i to, ma dwie strony medalu. Samodzielne sprowadzenie auta z Francji wiąże się z dopełnieniem szeregu formalności i pokryciem dodatkowych kosztów. Udając się na miejsce, by obejrzeć pojazd, nie ma 100% pewności, że się na nie zdecydujemy, a wydatki na dojazd i tak trzeba pokryć. A jeśli już dojdzie do kupna, dochodzi kwestia związana z opłaceniem transportu.

Przewóz lawetą to koszt rzędu ok. 2 tys. złotych (nieraz więcej), a przyjazd autem na kołach do kraju wymaga otrzymania tablic wywozowych, co może potrwać nawet do 2 dni, więc na ten czas potrzebne będzie jeszcze zakwaterowanie. Zapłacić trzeba też za paliwo i wizytę na stacji diagnostycznej lub w serwisie (przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży warto sprawdzić stan techniczny auta). Dla wielu sporą trudnością może okazać się także bariera językowa, choć wiadomo – można wspierać się translatorami lub tłumaczami głosowymi (aplikacje na telefon).

Niemniej decydując się na taki krok, można kupić auto nieco taniej aniżeli w komisie, choć po podliczeniu wszystkich kosztów może okazać się to złudne i w ostatecznym rozrachunku mało opłacalne. Prawdopodobna jest też sytuacja, że z wyprawy wrócimy bez auta, marnując przy tym czas i pieniądze na podróż. Czy gra jest warta świeczki? Chyba nie do końca.

W wielu przypadkach zdecydowanie lepszym wyjściem jest kupno auta (nawet uszkodzonego, w którym trzeba wymienić elementy poszycia) od firmy, która sprowadza samochody z Francji. Obsługa w takich miejscach stoi na wysokim poziomie, a wybór pojazdów jest spory, więc nie trzeba jeździć między kilkoma lokalizacjami, by znaleźć upragnione cztery kółka. Transport i związane z tym formalności stoją po stronie sprzedawcy, a to spore udogodnienie.

Ale owszem, za auto pewnie przyjdzie zapłacić nieco więcej aniżeli w sytuacji samodzielnego sprowadzenia francuskiego auta do Polski. Choć i tu nie ma reguły, bo decydując się na uszkodzony egzemplarz, można spodziewać się niższej ceny (z tym że dojdą jeszcze koszty naprawy, ale w zamian za zdrową blacharkę, w miarę niski przebieg i bogate wyposażenie naprawdę warto). Jednocześnie jednak zyskujesz inne korzyści: komfort zakupu auta na miejscu, w rodzimym kraju, oszczędność czasu, mniej stresu, obowiązków i formalności. A jeśli już o tym mowa, to warto wspomnieć o kwestiach związanych z rejestracją importowanego auta z Francji, bo o to też dość często pojawiają się pytania.

Formalności związane z rejestracją auta sprowadzonego z Francji

W przypadku samochodów z Francji procedura wygląda identycznie jak z każdym autem sprowadzonym z państw należących do Unii Europejskiej. Aby móc zarejestrować używany samochód z Francji potrzebne są takie dokumenty jak:

  • wniosek o rejestrację pojazdu (wypełniony, można go wcześniej pobrać online)
  • faktura (jeśli kupujesz auto w komisie/u dealera) lub przetłumaczona umowa kupna-sprzedaży (dotyczy samodzielnie sprowadzonego pojazdu)
  • karta pojazdu (dotyczy pojazdów, które już były zarejestrowane w Polsce, następnie trafiły za granicę i ponownie wróciły na rodzimy rynek)
  • dokument potwierdzający pozytywne przejście badania technicznego
  • dowód rejestracyjny (przekreślony i podpisany)
  • potwierdzenie opłaty akcyzy (opłatę należy uiścić przed wizytą w Wydziale Komunikacji)
  • potwierdzenie pozostałych opłat
  • dowód osobisty
  • francuskie tablice rejestracyjne.

Rejestracji francuskiego samochodu należy dokonać maksymalnie do 30 dni od sprowadzenia go do kraju. Wydanie decyzji o rejestracji oraz dowodu rejestracyjnego poprzedza otrzymanie decyzji o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym obowiązującym 30 dni. Dodatkowo wydawane są tablice rejestracyjne oraz nalepka kontrolna (od 4 września 2022 r. nie jest już obowiązkowa). Natomiast przy odbiorze dowodu rejestracyjnego należy zwrócić wydane pozwolenie tymczasowe oraz okazać ważną polisę OC, a tę dla używanego importowanego samochodu z Francji można wykupić najpóźniej w dniu rejestracji.

Jakie są koszty rejestracji francuskiego samochodu?

Koszty sprowadzenia auta to niejedyne, jakie przyjdzie ci ponieść. Do nich doliczyć trzeba jeszcze opłaty związane z rejestracją francuskiego samochodu pochodzącego z zagranicy, a te kształtują się następująco:

  • 85 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego, kompletu znaków legislacyjnych i nalepki kontrolnej na szybę (aktualnie nie jest już obowiązkowa)
  • 13,50 zł za wydanie pozwolenia tymczasowego
  • 80 zł za wydanie tablic rejestracyjnych oraz
  • 75 zł za wydanie karty pojazdu.

Po podliczeniu wychodzi 256 zł. Opłata ta może być jeszcze wyższa, jeśli zdecydujemy się kupić indywidualne tablice rejestracyjne za 1000 zł. Dodatkowo opłacić trzeba: przegląd techniczny (99 zł), tłumaczenie dokumentów (ok. 200-250 zł), jeśli umowa kupna-sprzedaży została sporządzona tylko w języku francuskim oraz akcyzę. Wysokość podatku oblicza się zależnie od pojemności silnika i wynosi 3,1% dla samochodów z silnikiem do 2000 cm3 (dla hybryd, aut elektrycznych i na wodór stawka wynosi 1,55%) oraz 18,6% dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3 (dla hybryd, aut elektrycznych i na wodór wysokość stawki podatkowej to 9,3%).

Podsumowując, używane auto z Francji możesz kupić na własną rękę, ale będzie wymagało to od ciebie sporego zaangażowania, wiedzy z zakresu motoryzacji i pokrycia kosztów związanych z transportem auta do kraju i dopełnieniem związanym z tym formalności. Stąd też dużo lepszym wyjściem jest skorzystanie z usług dealera samochodowego, który zajmuje się importem i sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z tegoż kraju, nawet jeśli oznaczałoby to kupno auta w nieco wyższej cenie. Korzystny kompromis w takiej sytuacji stanowi nabycie lekko uszkodzonego samochodu taniej i wykonanie napraw we własnym zakresie.